Ga naar de inhoud

Trein terug: trein
LAW wit/rode LAW-markering

Ard alleen

Een afspraak met vrienden in Amsterdam in combinatie met eindelijk weer eens een droge dag gaf mij de gelegenheid om een leuke route uit te zoeken die eindigde op een logistiek handige plek. Het werd het Trekvogelpad tussen Bussum en Amsterdam-Zuidoost, een ogenschijnlijk mooie route langs het Naardermeer en de Gaasperplas.
Ik had de tas van Marinka meegenomen om uit te proberen, aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe ultra-light rugzak voor wandel-/kampeervakanties komend jaar. Gelijk ook een goede gelegenheid om eens een hele dag met wandelstokken te proberen.

Vanaf Station Naarden-Bussum was het een klein stukje door het dorp lopen tot ik bij het Ericafort en het Hamerfort kwam, waar ik de route op kon pakken. Even dichterbij kijken zat er helaas niet in, aangezien er een groot gesloten hek op de brug naar het fort stond.

Hamerfort bij Bussum

Even verderop verliet ik de verharde weg en ging ik natuurgebied Naardermeer binnen. De zon was inmiddels aardig aanwezig en ik kon mijn winterjas omruilen voor een fleecevest. Het was echt een prachtige dag. Er stond weliswaar een stevige WNW-wind, maar in de beschutting van de bomen was het heerlijk.

Heerlijk weer vandaag

Er volgde een lang stuk langs de rand van het Naardermeer, met af en toe een opening naar het water toe. Daar merkte je goed hoe hard het waaide. Wat wel jammer is aan dit deel van het pad, is dat je een hele tijd zicht op de snelweg A1 hebt en ook het geraas van de auto’s hoort.

Zicht op het Grote Meer

Er volgde nog een mooi stuk na het passeren van ‘De Machine’, een voormalig stoomgemaal uit 1883, waarmee geprobeerd is het Naardermeer droog te malen. Dit is uiteindelijk niet gelukt.

Mooi kunstwerk in het park Naardermeer

Bij de noordpunt van het Naardermeer aangekomen, boog de route langs de rand af richting het zuidwesten. Hier kwam ik al snel een bekend stuk tegen, aangezien er hier een korte overlap is tussen het Trekvogelpad en het Floris V-pad.

Ik kwam op dit stuk ineens stickers met ‘Omleiding Trekvogelpad’ tegen. Op de app en site van Wandelnet kijkend kon ik niet vinden wat de omleiding precies inhield. Hopend dat ik niet op een later moment een heel eind om zou moeten lopen volgde ik maar gewoon de markeringen (die overeenkwamen met de route in de app).

Even verderop moest ik rechtsaf slaan, de Keverdijk op. Hier stond een bord dat de weg afgesloten zou zijn, wellicht dat de ‘omleiding’ daar mee te maken had. Omdat ik wel fietsers vanaf de andere kant zag komen en ik mogelijk te voet wel langs eventuele wegwerkzaamheden zou moeten kunnen komen, waagde ik het er gewoon op en vervolgde mijn weg.

Iets verderop ging de route naar links en zonder problemen kon ik door de polder doorlopen richting Weesp. Op dit stuk van de route liep ik vol in de wind, waardoor op enig moment de jas wel weer aan moest. De temperatuur lag ook niet veel hoger dan een graad of 9 celsius.

Dwars door de polder

Iets voordat ik Weesp binnenliep kwamen ‘Floris’ en ik elkaar weer tegen. De route loopt in het stadje wel net via andere straatjes voor nog een beetje variatie.
Het was tijd voor een pauze met iets lekkers. Ik ging naar binnen bij Patisserie & Chocolaterie Boom, waar ze een Sinterklaastompouce hadden. Anders dan het kleurtje bovenop was het een standaard tompouce, maar wel met héérlijke room. Ook de koffie was prima!

Lekker pauzestopje

Nadat ik weer opgewarmd was vervolgde ik mijn weg door de binnenstad van Weesp, langs het haventje.
Vanwege de harde wind was op Schiphol de Buitenveldertbaan in gebruik. Hierdoor werd ik vrijwel de gehele route begeleid door overvliegende vliegtuigen.

De haven van Weesp

De route volgt vervolgens het Smal Weesp richting het Amsterdam-Rijnkanaal, via hetzelfde stuk als ‘Floris’. Ergens wel jammer dat er redelijk veel overlap in de routes zit, maar dat lijkt haast niet te vermijden omdat je ergens het Amsterdam-Rijnkanaal moet oversteken. Via de Weesperbrug kom je in het plaatsje Driemond uit. Dit plaatsje is genoemd naar de samenkomst van het Klein Weesp en de riviertjes het Gein en de Gaasp.

Zicht vanaf de Weesperbrug op het Amsterdam-Rijnkanaal. Links ligt Driemond.

Bij de in onderhoud zijnde brug in Driemond splitsten ‘Floris’ en het Trekvogelpad zich weer op. Er volgde een mooi stuk langs het Gein, al was het jammer dat dit volledig over een verharde weg was.

Langs het Gein

Bij de zuidoostpunt van de gemeente Amsterdam gaat de route rechtsaf richting de wijk Gein en het park Gaasperzoom. Ik kon hier nog even genieten van de laatste zon, die een prachtig zicht over de weilanden gaf.

Prachtig licht aan het eind van de middag

Het park Gaasperzoom is in de jaren ’80 aangelegd, tegelijk met de bouw van de wijk Gein. Het is een vrij groot park met veel wandel- en fietspaden. Je kan duidelijk merken dat dit de plek is waar de lokale bewoners het groen opzoeken. Het was, ondanks de kou en de ondergaande zon, best druk in het park. Helaas werden er ook vrij veel honden uitgelaten.
Soms heb je wel eens van die momenten tijdens het LAW’en waarbij je je afvraagt waarom er gekozen wordt voor verharde paden i.p.v. onverharde paden die min of meer dezelfde route volgen. Ook in dit park had ik zo’n moment, dus dacht ik een leuk onverhard pad op de kaart te zien dat me op dezelfde plek zou brengen. Maar eenmaal op het pad werd op een gegeven moment duidelijk waarom de route hier niet standaard langs liep. Dankzij een flinke modderpoel en daarachter nog een grote plas over de volle breedte van het pad moest ik op mijn teleurstelling over de route terugkomen. Een klein stuk door de bosjes zorgde ervoor dat ik mijn weg weer kon vervolgen.

Gaasperzoom

Het laatste stuk van de wandeldag liep langs de Gaasperplas en door het Gaasperpark, met ook af en toe weer vrij uitzicht over het water.

Gaasperplas

In het fraaie stadspark stapte ik van de route af en liep ik door naar metrostation Gein. Vanaf daar was ik snel bij het huis van mijn vriend, waar ik weer kon opwarmen. Al met al een leuke wandeldag met heerlijk weer. Leuke variatie tussen meer, polder, rivier en stad. Wel geldt ook hier dat je op weinig momenten het idee hebt dat je ver van de bewoonde wereld bent.

Het laatste stukje door het Gaasperpark