Ga naar de inhoud

LAW wit/rode LAW-markering, en;
Töddenweg-markering

samen

We hadden 2 weken vakantie en wilden oorspronkelijk van Porta Westfalica de Wittekindsweg tot Osnabrück en daarna de Töddenweg richting Nederland lopen en kijken hoe ver we zouden komen. Door stakingen van machinisten van Deutsche Bahn reden er geen treinen in Duitsland en besloten we ons plan om te gooien en de andere kant uit te lopen. Als startpunt kozen we Oldenzaal, omdat het Marskramerpad daar doorheen loopt en daarmee ook onderdeel is van de Europese Wandelroute E11.

We waren de avond ervoor al met de trein naar Oldenzaal gereisd en overnachtten in Hotel Ter Stege. Een nogal eenvoudig hotel, dat wel toe was aan een renovatie. Het ontbijt in het hotel was basic, maar verder prima. We konden er ook heet water tappen voor de thee in onze thermosflessen.

Na het ontbijt gingen we op pad. Eerst even langs de Albert Heijn voor een lunch, waarna we het Marskramerpad in het centrum van Oldenzaal oppikten.

Al snel liepen we het stadje uit en liepen we door weilanden en bossen met veel leuke halfverharde paadjes. Het was vandaag perfect wandelweer: zon, weinig wind en droog. Met ongeveer 8 graden fris maar lekker weer.

Vlak voor Losser passeerden we een hek met een hoogwater-waarschuwing. Wij dachten dat het wel mee zou vallen of alleen voor fietsers was en liepen door. 10 minuten lopen verderop stond het pad behoorlijk onder water. Dat ging niet lukken zonder hele natte sokken te krijgen. Toen zijn we maar teruggelopen en hebben we de hoogwater-omleiding gevolgd, wat toch zo’n vier kilometer omlopen was…

Na de omleiding waren we op de Töddenweg beland en haast ongemerkt Duitsland in gelopen. Het eerste stuk was wat saai; asfalt met auto’s. Wat later liepen we nog een stuk door een bosbouwbos.

We hadden bedacht om op de bonnefooi onze overnachtingen te regelen deze vakantie. Gezien de omweg leek het ons niet wenselijk nog helemaal door te lopen naar Bad Bentheim. We besloten om een hotel in het plaatsje Gildehaus te boeken voor deze avond.

Tegen het eind van de middag liepen we op een klein paadje langs het spoor. Daar hielden we nog even pauze maar we bleken al bijna bij het hotel te zijn.

Dit hotel was heel fijn: een grote nette kamer en een heerlijk bad. Na het badderen hebben we gegeten in het restaurant van het hotel. Vooraf soep en daarna herten filet met lekkere gefrituurde hazelnoot-deegballetjes.