Ga naar de inhoud

Hoogtemeters 150 hoogtemeters
bed vóór: thuis
bed ná: thuis
Trein héén: trein en metro metro
bus terug: bus
LAW wit/rode LAW-markering

Samen

We begonnen vandaag een een nieuw ‘project’: het Grote Rivierenpad, dat van Hoek van Holland naar Kleve loopt. Dit pad is het Nederlandse deel van het Europese lange-afstand-wandelpad E8, dat van Ierland tot aan Turkije loopt. Omdat dit pad in de buurt van onze woonplaats Delft start, kunnen we het eerste deel makkelijk middels dagtochten lopen.

Met de trein en metro kwamen we bij station Hoek van Holland Haven, waar het beginpunt van de route is. Over de boulevard liepen we richting het strand, terwijl diverse schepen met ons meevoeren over de Nieuwe Waterweg. Het waren dit deel van de wandeling voornamelijk binnenvaartschepen onderweg naar de Maasvlakte.

De start van het Grote Rivierenpad

Het was een prachtige dag vandaag en ondanks dat de dag fris begon waren er vrij veel mensen op de boulevard en aan het strand. We stopten kort bij strandtent ‘R Port‘ voor een bakje koffie en een kop thee met iets lekkers. We gunnen onszelf meestal tijdens een LAW-dag wel iets lekkers als een gebakje.

Even pauzeren bij R Port

Nadat we weer helemaal opgewarmd waren was het tijd om van de betonnen strandboulevard af te stappen en over het zand verder te lopen. Het was geen heel lang stuk, maar we zullen hier met het Nederlands Kustpad Deel 2 (LAW 5-2) nog wel terugkomen. En dan zijn er nog genoeg zandkilometers te lopen.

Prachtig weer vandaag

Waar we dachten het strand te moeten verlaten zagen we geen wit/rode markering meer. Het bleek dat het stuk over het strand nog een stuk korter was dan we al dachten. Met een stukje extra lopen door de Van Dixhoorndriehoek, een klein stuk duingebied van het Zuid-Hollands Landschap, kwamen we weer terug op de route. Dat is het nadeel van teveel op het hardere deel van het zandstrand lopen, je kan wel eens een bordje missen.

Langs luxe villa’s bij de Hoekse Bosjes kwamen we weer wat meer in de bewoonde wereld terecht. Na het passeren van een wat grotere N-weg klommen we een paar meter omhoog het Nieuwlandse duin op. Vanaf het pad had je een weids uitzicht over enorme hoeveelheden kassen; we waren tenslotte in het Westland.

Splitsing van deze twee LAW’s bij de Hoekse Bosjes

We lieten het zicht op de kassen voor wat het was toen we het Staelduinse Bos in liepen. Een redelijk groot bos met een enorm aantal bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. Een uitkijktoren aan de rand van het bos viel wat tegen door de begroeiing, maar het zonlicht dat door de bladeren scheen gaf een prachtig gezicht.

Eén van de vele bunkers in het bos
Mooi licht door de bladeren

Eenmaal het bos uit kwamen we weer in open terrein. Langs nog een stuk met kassen kwamen we uit bij het Nieuw Oranjekanaal. Hier zaten wat Hollandse hoogtemeters bij, aangezien hier de spoorlijn over het kanaal liep en wij via een brug dáár overheen moesten.

Terug aangekomen bij de Nieuwe Waterweg hadden we goed zicht op de Maeslantkering. Dit indrukwekkende bouwwerk was het laatste grote project van de Deltawerken en is in 1997 opgeleverd. De twee gigantische deuren kunnen bij storm gesloten worden om Rotterdam tegen hoog water te beschermen. Behalve de jaarlijkse testsluiting in september is de Maeslantkering pas twee keer gesloten in stormcondities.

Maeslantkering

Er volgde een lang stuk langs het water, waarbij we regelmatig door wielrenners voorbij werden gereden. Omdat we op dit gedeelte uit de wind liepen en de zon nog wat kracht had, was het heerlijk wandelen. Zelfs de jas kon uit.

Heerlijk wandelweer

Terwijl we Maassluis naderden namen we afscheid van de rivier voor vandaag. Langs de rand van de wijk Steendijkpolder en door een zeer ongezellig tunneltje onder de A20 door kwamen we bij het laatste deel van onze wandeling. We verruilden de kassen voor weilanden.

Langs een gammel hekje liepen we een grote groene vlakte op. De boer heeft hier het terrein opengesteld voor de wandelaars, iets dat altijd erg gewaardeerd wordt. De langzaam ondergaande zon maakte het één van de mooiste stukken van de dag.

De weilanden tussen Maassluis en Maasland

Er was een klein stenen paadje gemaakt dat ons langs koeien en slootjes leidde. Iets voordat we bij Maasland kwamen liepen we nog door een klein soort buurtschapje met de naam Klein Huis te Velde. Dit is genoemd naar een vroegere ridderhofstede, het adellijke Huis te Velde, die al 1267 in documenten vermeld staat. Hier is alleen niets van overgebleven.

Tussen de koeien door lopen

We eindigden de wandeldag in Maasland, een mooi klein oud plaatsje waar in het centrum vrijwel elk pand een rijksmonument lijkt te zijn. Zo ook Stadsherberg De Pynas, waar we een lekker satétje aten. Er zat maar één andere klant in het restaurant, die de dame achter de bar enigszins aan het vervelen was. Een erg gezellige sfeer gaf dat niet. Daarnaast was het ook best koud binnen. Na het eten pakten we om de hoek de bus weer naar huis. Een leuke start van dit Lange-afstand-wandelpad.