Ga naar de inhoud

Maasland – Spijkenisse

Nederland LAW 6 – Grote Rivierenpad
Datum 24-10-2023
Afstand 27,2 km
Tijdsduur 05:37 uur
Hoogtemeters 140 hoogtemeters
bed vóór: thuis
bed ná: thuis
bus héén: bus
metro terug: metro en Trein trein
LAW wit/rode LAW-markering

Samen

Onze tweede wandeldag van het Grote Rivierenpad begon met een, voor ons doen, redelijk vroege busrit vanaf vlakbij ons huis in Delft naar de rand van Maasland. Weer dwars door het dorpje, langs de kerk, net als hoe we de week ervoor eindigden. Iets buiten Maasland misten we een markering richting de Wipperskade, maar we kwamen er gelukkig snel achter en even later liepen we op de kade langs de Zuidvliet. Op zich een leuk stukje langs het water, met de oude molen van het Sluispoldergemaal uit 1726, maar het grote viaduct van de A20 neem een groot deel van de charme weg.

Maassluis
De Monstersche Sluis

In het centrum van Maassluis aangekomen werden we bij de Monstersche Sluis aan De Kolk aangesproken door een oude heer die al decennia lang in de stad woont. Hij kon uitgebreid vertellen over de geschiedenis van enkele schepen die in de haven lagen. Zo had hij meegewerkt aan de overbrenging en restauratie van het felblauw gekleurde schip op bovenstaande foto. De man leek blij wat aanspraak te hebben, maar nadat we lang genoeg waren opgehouden moesten we weer door.

Bij de kade van de Nieuwe Waterweg aangekomen was het even zoeken naar de afmeerplaats van het veer dat ons naar de overkant moest brengen. Het autoveer was al enige tijd geleden buiten gebruik genomen, maar een stukje terug langs de kade was een tijdelijke steiger aangelegd waar we op de fiets- en voetgangerspont konden stappen. Korte tijd later stapten we aan wal op het eiland Rozenburg.

Zicht op Maassluis vanaf Rozenburg
Zicht terug naar Maassluis vanaf Rozenburg

Rozenburg is een eiland dat sinds 1586 bewoond is en lang voornamelijk uit landbouwgebied bestond. Met name sinds de Tweede Wereldoorlog is het eiland erg veranderd en bestaat het grootste gedeelte uit haven- en industriegebied, behorende bij de Botlek en Europoort.
De route bracht ons voornamelijk langs de rand van het dorpje Rozenburg. Bij het door een vrijwilliger bemensde koffiehoekje van de kinderboerderij maakten we een korte stop voor een kopje koffie en een portie poffertjes (die helaas uit de magnetron kwam). De gepensioneerde dame die ons bediende was zelf een fervent reiziger, maar ging met haar man vooral met de camper op pad om door heel Europa te fietsen.

Verderop hadden we mooi zicht op de imposante betonnen delen van het windscherm langs het Calandkanaal en verlieten we Rozenburg weer via de Calandbrug. Hiervandaan had je een fraai zicht op het havengebied. Voor sommigen misschien een lelijk stuk en ver verwijderd van de mooie natuur waar je tijdens LAW’en vaak doorheen loopt. Wij vonden het toch wel indrukwekkend en een leuke afwisseling tijdens deze wandeltocht.

Ard op de Calandbrug over het Calandkanaal
Ard op de Calandbrug, met op de achtergrond een deel van het betonnen windscherm

Het begon inmiddels te regenen en we maakten gebruik van de overkapping van alweer de volgende brug, de Harmsenbrug, om even te schuilen en een boterhammetje te eten. Het was maar een korte regenbui en even later konden we doorwandelen met nog een klein miezerregentje dat ons nat hield.
Over de Brielse brug en langs het Brielse Meer kwamen we iets verderop bij het dorpje Zwartewaal. Een klein pittoresk dorpje, waar vrijwel geen teken van leven te bemerken was toen wij er doorheen liepen.

Zwartewaal
Zwartewaal

We kwamen iets verderop langs de Plas van Heenvliet, een voormalig zandwingebied dat nu wordt omgevormd tot recreatiegebied. De routeaanduiding liet ons hier even in de steek, aangezien we aan de kant van de N-weg langs de plas liepen, terwijl er op onze kaart toch ook een route aan de kant van de rivier liep. Het was even niet anders.
Via het park aan de rand van de stad Heenvliet (het heeft weliswaar maar zo’n 2500 inwoners, maar wel al sinds 1469 stadsrechten) kwamen we op het marktplein, vlakbij de ruïnes van Kasteel Ravesteyn. Een erg mooi plein dat in oude staat bewaard is gebleven. Wel jammer dat daar auto’s mogen komen.

Heenvliet
Het oude dorpsplein van Heenvliet

Na toch aardig doorweekt te zijn geraakt van de regen, en de combinatie van een stevige wind en niet al te hoge temperaturen, was het tijd om even op te warmen.
Markt1 was hiervoor de perfecte gelegenheid. Na een lekker citroen-meringuegebakje voor Ard en een dadelgebakje voor Marinka konden we het toch niet laten om óók de bitterballen nog te nemen. Omdat de benen nog goed voelden durfde Ard het wel aan om daar ook een lekker biertje bij te nemen.

Bitterballen bij Markt1 in Heenvliet
Prima bitterballen bij Markt1

Toen we weer klaar waren om de wandeling voort te zetten, besloten we om even een kijkje bij de kasteelruïnes te nemen. Helaas was het toegangshek gesloten. We zijn nog het hele kasteelterrein rondgelopen, maar er was helemaal niets van te zien. Jammer van de extra meters.

Nadat we door het naastgelegen Geervliet waren gelopen stapten we over het hek langs de dijk en begon voor ons het laatste stuk langs een ‘rivier’ van de dag; het fraai genaamde Scheepvaart- en Voedingskanaal. Het weer was inmiddels aardig opgeklaard en de wind was ook wat gaan liggen, waardoor het nog een aangenaam laatste stuk was.

Noorddijk langs het Scheepvaart- en Voedingskanaal
De Noorddijk langs het kanaal

Na nog een klein stukje langs de jeugdgevangenis en door het Hartelpark sloegen we rechtsaf Spijkenisse in. Iets verderop stapten we van het gemarkeerde pad af om onze weg naar het metrostation te vinden. De lucht kleurde inmiddels prachtig oranje door de zakkende zon. In de stad lopen was niet het leukste stuk van de dag, maar we moesten weer op weg naar huis. Een etentje zat er vandaag niet in vanwege andere plannen.
Met de metro reden we vanaf Spijkenisse naar station Schiedam Centrum en vanaf daar weer met de trein naar Delft.

We verlaten het Voedingskanaal en lopen Spijkenisse binnen
Een laatste blik op het inmiddels afgesplitste Voedingskanaal voordat we Spijkenisse in lopen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *